Универсалното решение на КОРАДО: 25% повече радиатори в Стражица

19. 9. 2025

Second Line KORADO_4.png

Универсалното решение на КОРАДО: 25% повече радиатори в Стражица

С усвояване на нов продукт "Корадо България" очаква догодина да увеличи продажбите си до пиковите нива от 2021-2022 г.

Темата накратко

Българският завод започва роботизирано производство на универсални радиатори, което му отваря западните пазари.

Това позволява на завода на Korado в Чешка Требова да поеме целия обем по скорошното споразумение с Bosch.

Очакваният ефект и за двете фабрики е да увеличат с четвърт производството още догодина.

Основа за значителен растеж на цялата група. Така главният изпълнителен директор на чешката Korado, която е собственик на "Корадо България", Войтех Чамек определя сключения наскоро договор с Bosch Home Comfort Group. Споразумението предвижда Korado да произвежда радиаторите Buderus на германската група и на пръв поглед засяга само фабриката в Чешка Требова, която ще поеме изпълнението.

Реално обаче ефект ще има и върху завода в Стражица - към него ще се прехвърлят съществуващите клиенти от Чехия. Това става възможно след въвеждането в производството на нов вид универсални радиатори, които са стандартът в Западна Европа и които досега не се правеха в България. Това ще позволи на предприятието не само да се стабилизира след спадовете последните години, но и да разшири пазарите си. Още догодина обемите ще нараснат с 25%, като очакванията са "Корадо България" да достигне пиковите си приходи от 2021-2022 г.

Когато продуктът ти рязко остарее

Заводът в Стражица произвежда класически стоманени панелни радиатори, както и по-малки количества тръбни радиатори за баня. Преди няколко години обаче търсенето в Западна Европа се променя към универсални радиатори с множество връзки, за разлика от стандартните дотогава две или четири връзки, тъй като новите много по-лесно се монтират. "Тази тенденция се ускори толкова, че се притеснихме, че няма да имаме достатъчно поръчки за българския завод, тъй като той не можеше да произвежда тези универсални радиатори", казва Чамек.

Едно просто, но много ефективно инженерно решение обаче позволява производството им лесно да бъде въведено и в България. "Нашият производствен мениджър в Чешка Требова, г-н Яромир Шинделар, каза: "Не са нужни големи инвестиции. Достатъчна е малка реконфигурация и в рамките на три месеца може да започне производство", разказва Чамек. Това, в което ще бъде инвестирано, е робот, който се очаква да бъде инсталиран до края на годината, като в момента се довършва помещението за него.

Междувременно от началото на септември тук вече се сглобяват новите радиатори с компоненти от Чехия, а скоро заводът в Стражица ще поеме цялото производство. "Вече сме произвели стотици бройки, те са тествани и качеството е перфектно", добавя Чамек. Новите универсални радиатори с осем връзки имат редица предимства. "Това улеснява монтажа, намалява разнообразието от модели, които трябва да произвеждаме, и позволява на дистрибуторите да поддържат по-малки складови наличности, което от своя страна намалява необходимия оборотен капитал. Всичко това оказва положителен ефект върху финансовите разходи по цялата верига на доставки", обяснява Чамек.

Място за Bosch

Въвеждането им в производство в Стражица идва точно навреме, тъй като ще позволи на завода в Чешка Требова да поеме целия производствен обем за Bosch. "Без високотехнологичното производство, което стартирахме на 1 септември в България, цялата група щеше да се изправи пред сериозни затруднения", коментира Чамек. "В същото време за "Корадо България" това означава както преразпределение на съществуващи клиенти на групата, така и възможност да навлезе на западноевропейските пазари, което е от ключово значение. Досега това не беше възможно, защото основният търсен продукт там е универсалният радиатор", добавя той. Продуктите на българския завод в момента се продават основно в Източна и Южна Европа.

Чешкият завод от своя страна става доставчик на радиатори за Bosch, като частично производство за запълване на складовите наличности ще започне от 1 октомври. Пълномащабно производство на цялата гама е планирано за началото на следващата година. Това е свързано и с увеличение на персонала с около 15%.

На този етап компанията ще продава само стоманени панелни радиатори, но възможностите са отворени. Един от вариантите са по-сложните продукти V-Power на Korado, които са съвместими с нискотемпературни отоплителни системи. "Bosch са основни производители на термопомпи и на кондензни котли, но не произвеждат радиаторите, които са им необходими за тях. Затова се надяваме, че на следващ етап ще разширим асортимента за тях. Имаме и други идеи в същата посока и вече работим по тях", каза Чамек.

Завръщане към добрите години

Засега обаче непосредственият ефект е увеличение на производствените обеми на всеки от двата завода с 25% още следващата година. А това има и финансови измерения. Новите радиатори, които ще се правят в Стражица, са по-скъпи за производство, но имат и по-висок марж, затова и очакванията са ефектът да е положителен. "Най-добрите ни години бяха 2021 и 2022, след това имахме три години на спад. С новия продукт очакваме още догодина да се върнем на нивата от 2021-2022 г.", коментира Чамек. През двете пикови години оборотът на "Корадо България" надвиши 55 млн. лв., но след това започна да намалява и достигна малко над 35 млн. лв. през 2024 г. Леко понижение (3%) има и за първата половина на тази година, когато компанията отчете 16.2 млн. лв. приходи. Подобна е тенденцията и за групата (виж карето).

С въвеждането на новия продукт персоналът в Стражица ще нарасне леко - с 13-15 души. В момента заетите са близо 180 души. "Производствените линии изискват определен брой хора за работа. Ако няма достатъчно обеми, себестойността на единица продукция нараства. Сега, при по-високите обеми, себестойността на единица ще намалее", обясни Чамек.

Има обаче и други възможности, смята той. Основната причина производството на радиатори за Bosch да започне в чешкия, а не в българския завод е, че там има инсталация за катафореза (основно покритие), а това е заложено в стандартите на Bosch и се изисква от клиентите им в Западна Европа. И без тази обработка обаче българските радиатори успешно издържат тестовете за качество, каквито са проведени по искане на Bosch. Най-общо казано, при тях боядисаният радиатор се поставя в камера, пълна със солен аерозол, където трябва да издържи определен брой часове без корозия. Минималното нормативно изискване е 100 часа. "Корадо България" надхвърли значително това ниво", коментира Чамек. Това реално означава, че заводът в Стражица би могъл да доставя за пазари, където катафорезата не е задължително изискване. Затова и според Чамек перспективите за бъдещето са добри.

Групата

Групата Korado е създадена като производител на радиатори през 1989 г. на базата на инженерна компания в Чешка Требова. През 1998 г. става собственик на завода за радиатори в Стражица, а от 2013 г. добавя и производство на конвектори, като придобива чешката LICON. Основен акционер е чешкото министерство на финансите (34.22%), по-голям дял (29.14%) държи Европейската банка за възстановяване и развитие, а останалите акционери са физически лица. Общите продажби на групата са 1.6 млрд. чешки крони (64.2 млн. евро) за 2024 г. Пиковата година е 2021, когато приходите достигат 2.4 млрд. чешки крони.

Ново
Ново!

Посетете и изберете. Радиатор подходящ за термопомпи. RADIK V-POWER

Това ме интересува
Този уебсайт използва бисквитки

Използваме бисквитки за персонализиране на съдържанието и рекламите, да предоставяме функции за социалните мрежи и анализираме нашия трафик. Ние също споделяме информация относно използването на нашия сайт с нашата социална медия, партньори свързани с реклама и анализ на данни. Те могат да използват тези данни, заедно с друга събрана информация докато използвате техни услуги. Информация относно обработката на лични данни

 
Settings
Allow all